Click here for Myspace Layouts

Pages

Sayang Mereka

JOm Klik SeSame. TenGok Apa Yg Ader

Wednesday, February 2, 2011

Memang Jiwa Manusia Perlukan Tuhan

.
Tuhan kita Allah SWT adalah satu-satunya tempat untuk kita bergantung meminta pertolongan. Dia la yg Maha Berkuasa dan Maha Mengetahui segalanya. Setiap dugaan dan rintangan yg berlaku itu adalah takdir yg ditetapkan Allah SWT. Dia Maha Mengetahui segalanya yg terbaik untuk umatnya.Setiap manusia mmng tak lepas dari menerima dugaan hidup. Tak kira lah sehebat mana pun dugaan tuh, Allah SWT tak kan bagi kalau kita tidak boley menempuhinya. 
Setiap dugaan tuh mmg sama saja cume yg membezakan cara kita nak tempuhinya.. Pilihan terletak ditangan kita sendiri. Kita sndiri yg pilih macam mana nak hadapi dugaan tuhan tuh.
Apa yang kita boley lakukan ialah sabar dan tabah hadapi dugaan ni.Cakap memang senang. Orang melaluinya sendiri tahu bagaimana sakit dan pedihnya.
Kita hidup didunia ini mmg perlukan tuhan. Mmg sudah fitrah sejak azali lagi. Tak kira la sama ada orang tuh beriman kew tak pasti perlukan tuhan. Setiap kali ada masalah atau bencana yg menimpa, sapew lagi yg mereka cari utk minta pertolongan kalau bukan tuhan.

Samalah jugak bagi orang yg tak beriman ketika dalam kesusahan dalam hati mereka pasti terdetik "Ya Allah tolong lah aku." ini kerana walaupun tak mengamalkan suruhan tuhan dalam hati mereka masih lagi percaya akan wujudnya tuhan yg mampu menolong mereka. Kekadang, terfikir sejenak akan orang yg siang malam berdoa dan menunaikan ibadahnya tetapi masih lagi didatangi dugaan yang menipa-menimpa. Berbeza pula orang yg lalai dan leka tapi dilimpahi dengan kesenangan hidup. Setiap kejadian itu ada hikmahnya. Mereka yg lalai dilimpahi dengan kesenangan bertambah alpa akan tanggungjawab mereka sebagai orang islam. Tuh petanda mereka bertambah sesat dan jauh dari keimanan.

Contoh yang terdekat ada yg kita boley lihat pelajar yg tidak beriman dan sering meninggalkan ibadatnya tuh la yg menjadi pelajar cemerlang. Berbeza pula dengan pelajar lain yg tidak meninggalkan solatnya dan bertungkus lumus dalam pelajaran tapi tidak sehebat pelajar tadi. Allah SWT tahu apa yang dikerjakannya.

 
Hidup ini umpama roda. kdg2 kita di ats kdg2 dibwh. Pelajar td mmg cemerlang tp sape tau mase dpn nya mungkin tak la sehebat masa dpn pelajar yang bertungkus lumus tuh.
walaupepon setiap dugaan yang dtg tuh, kita perlu saba dan tabah. berdoa byk2 agar dipermudahkan urusannya. Sekian wassalam. :)

Love,
norasilah

No comments:

Post a Comment