Click here for Myspace Layouts

Pages

Sayang Mereka

JOm Klik SeSame. TenGok Apa Yg Ader

Sunday, November 20, 2011

Dilema kucing jalanan


Setiap kucing mempunyai kisah hidup yang tersendiri.Kucing dari baka yang baik-baik seperti parsi mungkin mempunyai kisah hidup yang bahagia. Barangkali mereka dibeli dengan harga yang mahal oleh tuan mereka dan dibelai dengan penuh kasih sayang. Mereka sangat beruntung. Tidak kisah lah kucing parsi ke tidak asalkan mereka mempunyai pembelai yang setia pasti hidup mereka sangat indah.


Tapi bagaimana pula kucing-kucing jalanan? Hidup mereka pasti tidak seindah kucing-kucing yang mempunyai pembelai setia yang bergelar manusia. Mereka hidup merempat ditepi jalan. Tempat tidur mereka tidak tetap. Setiap kali hujan turun, mereka terpaksa berlari dan berlindung di tempat yang teduh. Mereka tidak seperti kucing-kucing mahal anda yang mungkin mempunyai tempat tidur yang tersedia untuk berlindung dari hujan.


Mereka juga tidak mempunyai pencarian rezeki yang tetap seperti kucing-kucing manja anda. Mereka terpaksa berhempas pulas mencari rezeki. Jika bernasib baik, mereka dapat mencuri seekor ikan untuk dijadikan santapan istimewa. Kadang kala jika terlalu lapar mereka tidak segan silu menyelongkar tong-tong sampah yang ada untuk mencari sesuap nasi. Kasihan kan mereka? 


Mereka juga tidak segan silu untuk meraih simpati dari manusia. Jika anda sedang makan disebuah warung kedai makan,anda mungkin akan didatangi kucing-kucing ini yang meminta simpati anda untuk diberikan secebis daging atau sisa makanan anda.Pasti anda pernah mempunyai pengalaman ini bukan?. manusia yang baik hati pasti akan menghulurkan sedikit makanan. walaupun hanya sedikit tahukah anda kuicng-kucing ini sangat bersyukur? -.-




Kesihatan mereka tidaklah sebaik kucing-kucing anda. Kucing-kucing mahal anda jika sakit akan dihantar ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Tapi bagaimana dengan kucing-kucing jalanan ini? Mereka memang mudah dijangkiti penyakit dan terpaksa menahan sakit untuk menempuh hari demi hari. Mereka tidak perlukan doktor atau ubat-ubatan. Selagi mereka mampu dan terdaya mereka akan terus berjuang mneruskan sisa-sisa hidup mereka.




Hargailah kucing tidak kiralah sama ada mereka dari golongan berada atau kurang bernasib baik. buat baik pasti akan dibalas baik. ^-^.
sayangi kucing.


Love,
Nora.S        
PEACE

No comments:

Post a Comment